woensdag 4 december 2019

Bindend vrouwenquotum nu ook door Tweede Kamer gesteund

Bindend vrouwenquotum nu ook door Tweede Kamer gesteund
De Tweede Kamer steunt een bindend vrouwenquotum voor beursgenoteerde bedrijven. Dat betekent dat verantwoordelijk minister Ingrid van Engelshoven meteen aan de slag kan met het quotum, zoals ze eerder aankondigde.
Lees verder

Onderwijs teamgericht organiseren: kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier
Op 6 december 2019 verdedigt Ben van der Hilst zijn proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier aan de Open Universiteit in Heerlen. Uit zijn onderzoek blijkt dat een specifiek ingerichte teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TOA)...
Lees verder

4 op de 5 docenten denkt slachtoffer mensenhandel niet te herkennen
Achtenzeventig procent van de docenten in het voortgezet onderwijs denkt een slachtoffer van mensenhandel niet te kunnen herkennen onder hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) onder 400 Nederlandse docenten dat vandaag wordt gepubliceerd....
Lees verder

Beleidsmakers hebben te weinig oog voor beroepspraktijk leraren
Er is een fundamentele discrepantie gegroeid tussen de beroepsidentiteit van professionals en de aan hen opgelegde systemen waarbinnen zij hun werk moeten doen. Dit stelt promovendus Wiljan Hendrikx op grond van onderzoek naar de percepties van professionals in de context van ruim zestig jaar...
Lees verder

Cultuur fiscus centraal in debat over kinderopvangtoeslagen
Bijna drie weken na een vernietigend rapport van een commissie onder leiding van oud-minister Piet Hein Donner, debatteert de Tweede Kamer over de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) is al eerder door het stof gegaan, maar wacht een zwaar debat over de...
Lees verder

Stichting Lezen: dalende PISA-resultaten vragen om extra actie
De leesvaardigheid én het leesplezier van 15-jarigen in Nederland zijn in de afgelopen jaren afgenomen. Dit blijkt uit het gerenommeerde, internationale PISA-onderzoek. PISA meet de kennis en vaardigheden van 15-jarigen in leesvaardigheid, wiskunde en natuurwetenschappen. Volgens Stichting Lezen...
Lees verder