Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs.

zondag 17 maart 2019

Onderzoek Onderwijs: Wereldburgerschap: zo kan het ook!

Wereldburgerschap: zo kan het ook!
Wat is dat, (wereld-)burgerschapsonderwijs en hoe geef je dit gestalte? En vooral ook hoe doe je dat als je geen docent maatschappijleer, aardrijkskunde of geschiedenis bent?
Lees verder

Hartgers zoektocht: Verantwoording van brede onderwijsdoelen
Dit is de eerste in een serie posts over de vraag hoe deze scholen omgaan met verantwoording. Saai onderwerp? Misschien, maar toch niet onbelangrijk in mijn ogen. Daarvoor bezoek ik scholen in de VS die 'brede' onderwijsdoelen stellen, die niet, of moeilijk zijn te kwantificeren.
Lees verder

Hartgers zoektocht 2: "Goed voor later."
Ik ben deze studiereis ingegaan met de vraag wat we kunnen leren van High Tech High (en de andere innovatieve scholen die we nog zullen bezoeken) met betrekking tot het verantwoorden van het resultaat op de brede onderwijsdoelen die deze scholen nastreven. Over dat verantwoorden wordt hier verrassend anders gedacht dan bij ons. Een paar observaties.
Lees verder

Hartgers zoektocht 3: Verantwoording van leren-als-proces
Nog steeds pieker ik over mijn leidende vragen: waarom werkt High Tech High zoals het werkt? Hoe monitoren ze dat? En hoe verantwoorden ze dat? Heb ik antwoord op mijn vragen? Ja en nee.
Lees verder

Hartgers zoektocht 4: over equity en creativiteit op High Tech High. "We have to understand what our fears are."
Een belangrijk thema dat ik nog onvoldoende kwijt kon in mijn blogs over High Tech High is 'equity'. Ik heb het wel kort aangestipt, als overkoepelend principe van High Tech High, maar heb het voor mijn gevoel onvoldoende recht gedaan. Ik wil er daarom een paar dingen over zeggen, en ik wil het koppelen aan creativiteit.
Lees verder