Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs.

vrijdag 28 september 2018

Vragen stellen bij het voorlezen bevordert interactie met kleuters en draagt bij aan hun verhaalbegrip

Vragen stellen bij het voorlezen bevordert interactie met kleuters en draagt bij aan hun verhaalbegrip
Dit blijkt uit een recent onderzoek van De Koning, Wassenburg, Ganushchak, Krijnen en Van Steensel. De Koning en collega's onderzochten het effect van ingebouwde inferentievragen in voorleesverhalen op de ouder-kindinteractie en het verhaalbegrip. Door het stellen van dit soort vragen worden kinderen uitgedaagd om tot een dieper begrip van de tekst te komen, zo is het idee. In totaal deden er 32 ouder-kindparen mee aan het onderzoek. Ouders werd gevraagd om zowel een boekje met als een boekje...
Lees verder

BOEKEN MET VITAMINEN? ONZIN
VOOR ELK KIND EEN BOEK – Jozua Douglas schreef het Kinderboekenweekgeschenk 2018: De eilandenruzie. Als schrijver gelooft hij sterk dat je kinderen zelf moet laten kiezen wat ze willen lezen. 'Een kind met een innerlijke belevingswereld vindt de weg naar literaire boeken vanzelf.'
Lees verder