Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs.

vrijdag 14 september 2018

LECSO: Verdichting leerlingproblematiek, feit of fictie?

Verdichting leerlingproblematiek, feit of fictie?
De vraag of de problematiek en complexiteit daarvan binnen het onderwijs toeneemt is al langere tijd onderwerp van discussie. Vorige maand publiceerden we op onze site een onderzoek hierover. Zie Masterscriptie verdichting leerlingproblematiek. In juni van dit jaar verscheen er een andere bijdrage aan deze discussie: Science or Fiction - Verzwaring van gedragsproblematiek: beleving of feit? van Jan Bijstra en Johan Lummen. Dit rapport is als bij
Lees verder

Als je leerling op hol slaat
Fysiek ingrijpen doe je als leraar liever niet. Maar in sommige situaties moet je wel. De vraag wat je dan wel of niet mag doen, is niet te vangen in een protocol. Het Onderwijsblad besteedde in zijn laatste nummer aandacht aan fysiek ingrijpen in schoolsituaties. Corine van Helvoirt van LECSO heeft daaraan meegewerkt. “Regelmatig merken we dat leraren willen weten wat ze wel en niet mogen doen in een bedreigende situatie met een leerling.
Lees verder