Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs.

zondag 1 juli 2018

Onderzoek Onderwijs: Hoe een school de vakantie (en mogelijk het jaar) van meer dan 300 leerlingen verpestte (en de o...

Hoe een school de vakantie (en mogelijk het jaar) van meer dan 300 leerlingen verpestte (en de onderliggende problemen)
Het is een groot verhaal in Nederland: 354 leerlingen van de Maastrichtse VMBO-scholen te horen dat hun eindexamens afgekeurd zijn omdat de school er een warboel van heeft gemaakt. De uitleg van de directeur: "Het is geen rommeltje op de school omdat we enkel bezig zijn met het welzijn van onze leerlingen…" die nu in het slechtste […]
Lees verder

Het tienerbrein in de praktijk. Een visuele tool om je leerlingen te versterken
Waarom komt leerling M. steevast te laat in mijn les, maar verschijnt hij wel op tijd bij zijn baantje bij de Lidl? Werken met tieners is stimulerend. Slechts een enkele leerling redt het zonder de steun van ouder en leraar en voert zelf de regie over zijn leerproces en leven. Het merendeel is een vat […]
Lees verder

Gooi eens 600 miljoen dollar weg aan een experiment in onderwijs…
Er is een nieuw evaluatierapport van een van de duurste experimenten van de Bill en Melinda Gates Foundation dat zowat 600 miljoen dollar kostte waarbij gekeken werd naar het effect van een teacher-Effectiveness Program. De conclusie in grote lijnen? De leerlingen presteerden niet beter ondanks de enorme investeringen. Wat zijn de conclusies? The sites succeeded […]
Lees verder

Toetsing als Leer- en Studiestrategie
Deze blog verscheen in een andere vorm in de meest recente Didactief (juni 2018) Als je aan leerlingen vraagt hoe zij studeren / zich voorbereiden op een proefwerk is de kans zeer groot dat het antwoord luidt: Ik herlees de tekst; Ik onderstreep of markeer belangrijke stukken tekst; of Ik bekijk mijn aantekeningen (Karpicke, Butler, […]
Lees verder

Formatief toetsen én cijfers geven
Een groot misverstand over formatief toetsen is dat het synoniem zou zijn aan geen cijfers geven. Ik ben daar natuurlijk enigszins schuldig aan omdat ik besloot het boek Embedded Formative Assessment als Cijfers geven werkt niet te vertalen. Dus ik wil bij deze ook mijn verantwoordelijkheid nemen en dit misverstand de wereld uit helpen.
Lees verder

Examenschandaal als kans voor een nieuwe examenopzet
Het eindexamenschandaal in Maastricht kan, behalve een ramp voor de betrokken leerlingen, nog wel eens een blessing in disguise blijken voor het onderwijs. Hartger Wassink schreef daarover op zijn blog Professionele Dialoog Limburgs Voortgezet Onderwijs als keerpunt?. Na een grondig onderzoek hoe het zo heeft kunnen misgaan – op het gebied van bestuur, schoolleiding en -organisatie en de onderwijsinspectie – wordt het tijd de vraag te stellen: Hoe nu verder? De teugels aantrekken en de bestaande regels strenger handhaven, of nieuwe wegen inslaan op zoek naar een betere opzet van de vo-examens? Voor alle onderwijsmensen, ook die buiten Limburg, zou deze gebeurtenis een aanleiding moeten zijn om na te denken over de doelen van goed onderwijs.
Lees verder