Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs.

donderdag 11 januari 2018

Hoe doet de eerste generatie AGORA-leerlingen het?

Klik hier als deze e-mail niet correct wordt weergegeven.

Nieuwsbrief 1 | 11 januari 2018

In deze nieuwsbrief
Hoe doet de eerste generatie AGORA-leerlingen het? | Waarom staat de geldpers van bitcoin in een Mongoolse woestijn? | Wat elke leraar moet weten over hoe leerlingen leren | BISS-seminar over het gebruik van klant- en personeelsgegevens | Minicollege Nele Jacobs: Hoe maak je jezelf gelukkig? | Proefschrift over poëzie over de Tweede Wereldoorlog nu ook in boekvorm | Workshop Motiverende gespreksvoering op 16 januari in Antwerpen | Master Software Engineering Scriptieprijs voor Bernie van Veen | Blog van Paul Kirschner genomineerd als beste blog over onderwijs |

Hoe doet de eerste generatie AGORA-leerlingen het?
Hoe doet de eerste generatie AGORA-leerlingen het?
In het schooljaar 2014-2015 is in Roermond AGORA van start gegaan. AGORA biedt leerlingen van vmbo tot en met gymnasium persoonlijke leerroutes zonder vakken, lesrooster, cijfers, lesmethoden en rapporten. Het Welten-instituut volgde deze unieke en grensverleggende onderwijsinnovatie in dat eerste schooljaar en bracht daar een rapport over uit: Tegels van Agora. In het schooljaar 2017-2018 doen de eerste leerlingen eindexamen. Opnieuw gaat het Welten-instituut AGORA volgen. Lees meer…

Waarom staat de geldpers van bitcoin in een Mongoolse woestijn?
Waar komen al die nieuwe geldsystemen zoals bitcoin en ethereum nou eigenlijk vandaan? Staat er ergens een geldpers te loeien die dit allemaal uitspuwt? Dat zijn de centrale vragen die Harald Vranken, onderzoeker bij de Open Universiteit, beantwoordt in zijn minicollege bij de Universiteit van Nederland. De opnamen vinden plaats op 24 januari 2018 in Amsterdam.  Lees meer…

Wat elke leraar moet weten over hoe leerlingen leren
Tim Surma en Kristel Vanhoyweghen, masterstudenten bij de OU, onderzochten hoe twee van de meest effectieve leerstrategieën behandeld worden in het lesmateriaal van lerarenopleidingen in Vlaanderen en Nederland. De resultaten waren niet bemoedigend. De komende weken geven ze in beide landen presentaties met als onderwerp: Wat elke leraar moet weten over hoe leerlingen leren. Daarin verduidelijken ze het onderzoek en de resultaten en geven ze een hanteerbaar overzicht van bewezen effectieve leerstrategieën en hoe je ze kunt inzetten in de klaspraktijk. Lees meer...

BISS-seminar over het gebruik van klant- en personeelsgegevens
Op 5 februari 2018 vindt bij het BISS-instituut, het wetenschappelijk instituut van de Brightlands Smart Services Campus, een seminar plaats over het gebruik van klant- en personeelsgegevens. Remko Helms, hoogleraar Informatiekunde en verbonden aan het BISS-instituut leidt de publieksdiscussie. Lees meer...

Minicollege Nele Jacobs: Hoe maak je jezelf gelukkig?
Zijn verdriet en geluk, twee tegenstrijdige emoties? Prof. dr. Nele Jacobs beantwoordt die vraag in een minicollege van Universiteit van Nederland. Ze vertelt er ook meteen bij hoe 'gelukkig zijn' er in de loop van je leven uit kan zien. En hoe je jezelf gelukkig kunt maken. Het college te zien op de website van de Universiteit van Nederland en YouTube. Lees meer...

Proefschrift over poëzie over de Tweede Wereldoorlog nu ook in boekvorm
Er is en wordt enorm veel geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Toch miste Liesbeth Vonhögen iets. “In die enorme hoeveelheid publicaties wordt nauwelijks aandacht besteed aan poëzie over de oorlog.” Met haar proefschrift 'Nu alles voorbij is, begint wat voorbij is opnieuw. De doorwerking van de Tweede Wereldoorlog in de Nederlandse poëzie' beoogde Vonhögen de poëzie over de oorlog voor het voetlicht te halen. Daar is ze onder andere volgens het online tijdschrift Neerlandistiek glansrijk in geslaagd. Het proefschrift is nu ook in boekvorm verschenen. Lees meer...

Workshop Motiverende gespreksvoering op 16 januari in Antwerpen
Op dinsdag 16 januari 2018 vindt in studiecentrum Antwerpen een workshop Motiverende gespreksvoering plaats. Workshopleider is dr. Trijntje Völlink, universitair docent bij de vakgroep Gezondheidspsychologie van de Open Universiteit. Lees meer…

Master Software Engineering Scriptieprijs voor Bernie van Veen
Master Software Engineering Scriptieprijs voor Bernie van Veen
Tijdens het TouW symposium van het wetenschapsgebied Informatica is de prijs voor de beste masterscriptie Software Engineering over het academiejaar 2016-2017 uitgereikt aan Bernie van Veen. Zijn onderzoek was gewijd aan 'Improving scalability of concurrency in REO' en werd begeleid door dr. Sung-Shik Jongmans en prof. dr. Marko van Eekelen. Lees meer…

Blog van Paul Kirschner genomineerd als beste blog over onderwijs
De blog van Prof. dr. Paul Kirschner, getiteld 'Worden de onderwijswetenschappen ooit volwassen?' is genomineerd voor de nationale Onderwijsblogprijs. Deze prijs wordt georganiseerd door de Onderwijsraad, Stichting Onderwijsfonds COCMA en Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek en wordt tegelijk uitgereikt met de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek. Lees meer…  


U bent op deze wekelijkse uitgave van de Open Universiteit geabonneerd met het e-mailadres onderwijsinnederland@gmail.com. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen of een adreswijziging doorgeven? Wijzigingen doorgeven.

Redactie: afdeling Markt en studentcommunicatie
Website:   www.ou.nl

Volg ons op