Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs. Suggestie? Vertel het de redactie.

dinsdag 5 december 2017

Start nieuwe ronde pre-promotietraject voor mbo-docenten

Klik hier als deze e-mail niet correct wordt weergegeven.

Nieuwsbrief 11 | 5 december 2017

In deze nieuwsbrief
Start nieuwe ronde pre-promotietraject voor mbo-docenten | Promovendus: Sensoren kunnen leren ondersteunen | Promovendus ontwikkelt platform om onderzoekend leren te ondersteunen | Masterscriptie over het lerarenregister | Rob Martens wetenschappelijk directeur bij Stichting NIVOZ | Tip: Toegang tot wetenschappelijke literatuur voor leraren |
Start nieuwe ronde pre-promotietraject voor mbo-docenten
Ben je mbo-docent en wil je promoveren? Dan heb je vast nog veel vragen. Wat houdt zo’n traject in? Hoe kom je op een idee voor een promotievoorstel? Hoe maak je een onderzoeksplan? Welke financieringsmogelijkheden zijn er? Na een succesvolle eerst ronde, start in maart 2018 een tweede ronde van het pre-promotietraject voor mbo-docenten. Het traject is een initiatief van de beroepsvereniging opleiders in het mbo, expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo), Lectoraat Beroepsonderwijs van Hogeschool Utrecht en de Open Universiteit. Lees meer...
Promovendus: Sensoren kunnen leren ondersteunen
Sensoren worden steeds populairder in onze samenleving. We hebben slimme horloges, smartphones en andere gadgets die zijn uitgerust met sensoren. Ze kunnen goed gebruikt worden om het leren te ondersteunen. Volgens Jan Schneider, promovendus bij de Open Universiteit, kunnen sensorapplicaties met ingebouwde feedback, leerlingen helpen hun fouten onder ogen te zien. Ze dragen bij aan de verhoging van het zelfvertrouwen en ze helpen prestaties te verbeteren. Lees meer...
Promovendus ontwikkelt platform om onderzoekend leren te ondersteunen
Onderzoekend leren (IBL) ziet vragen als het beginpunt van leren. Studenten hebben een vraag en ondernemen actie om het antwoord te vinden. Zo vinden ze het antwoord op hun vraag en doen ze nieuwe kennis op. Het is de bedoeling dat studenten de vrijheid krijgen om te onderzoeken. Aan de andere kant is er geen gestructureerde leertaak, dus ze hebben wel goede ondersteuning en begeleiding nodig. Hoe volg en ondersteun je zo’n proces? Dat onderzocht Ángel Suárez. Hij ontwikkelde en testte een platform om dit soort leren te ondersteunen: DojoIBL. Lees meer...
Masterscriptie over het lerarenregister
Vanaf 1 september 2018 zijn leraren verplicht zich te registreren in het lerarenregister. Maar er is nog veel weerstand en discussie over dit register. Mark van der Veen, onderwijswetenschapper, leerkracht en BON-bestuurslid onderzocht voor zijn masterscriptie bij de Open Universiteit of er een verband is tussen de kennis over het register en de motivatie om het register te gebruiken. 381 leerkrachten werkten mee aan zijn onderzoek. Lees meer...
Rob Martens wetenschappelijk directeur bij Stichting NIVOZ
Prof. dr. Rob Martens, hoogleraar bij het Welten-instituut, gaat met ingang van 1 januari 2018 aan de slag bij Stichting NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en Opvoedingszaken). Hij volgt daar prof. dr. Luc Stevens op als wetenschappelijk directeur. Lees meer…
Tip: Toegang tot wetenschappelijke literatuur voor leraren
Als je als leraar of andere onderwijsprofessional inzichten uit wetenschappelijke literatuur wilt toepassen in je lespraktijk, is dat nog niet zo vanzelfsprekend. Op zoek naar wetenschappelijke literatuur krijg je te maken met betaalmuren, irrelevante zoekresultaten, of lastig te doorgronden teksten. Er bestaan echter inmiddels verschillende voorzieningen die kunnen helpen bij het vinden, duiden en benutten van wetenschappelijke literatuur. NRO (Nationaal regieorgaan onderwijsonderzoek) heeft op zijn website een artikel geplaatst met een overzicht van dit soort voorzieningen. Ga naar de NRO-website  

U bent op deze uitgave van Welten-instituut Onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie geabonneerd met het e-mailadres onderwijsinnederland@gmail.com.
Redactie: Welten-instituut
Website : Welten-instituut.ou.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen of een e-mailadreswijziging doorgeven? Klik hier.


Volg ons op

Aanbevolen