Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs. Suggestie? Vertel het de redactie.

zondag 10 december 2017

Onderzoek Onderwijs: Werkt actief leren? Goede vraag, maar de verkeerde!

Werkt actief leren? Goede vraag, maar de verkeerde!
Aantonen dat actief leren werkt is lastig. Maar een combinatie van actief leren en andere onderwijsvormen kan diep leren stimuleren. Deze blog verscheen ook als column in Didactief (december 2017). Hier een iets andere versie! Laatst was ik spreker bij een conferentie samen met Doug Bernstein, emeritus hoogleraar aan de University of Illinois en eredoctor […]
Lees verder

Zichtbaar Leren in Loose Parts Play
Originally posted on Kleutergewijs:
Het beste speelgoed ligt in de rommelschuif Heb jij die ook, die lade waarin je alle losse stukken verzamelt die niet echt een plek hebben in huis? Je vindt er typisch wel een kurk of twee, wat rekkertjes, een paar linten die misschien nog een keer van pas komen, die steen…
Lees verder

In het klaslokaal
Weinig situaties zijn zo alledaags als een gewone schooldag. Wat zich daar afspeelt is dagelijkse routine voor de insiders, voor leerlingen en leerkrachten. Maar voor buitenstaanders blijft het een verborgen terrein. Wat speelt zich af achter de deuren van het klaslokaal? Nicholson Baker, 28 dagen invaller op scholen in Maine in de Verenigde Staten geeft […]
Lees verder

Wat hebben we aan onderwijsonderzoek?
Dit discussiestuk schreef ik op verzoek van NRO voor een bijeenkomst van het Kennisportal Onderwijs over Kennisbenuttingsbeleid. Ik zet enkele vraagtekens bij het belang en de bruikbaarheid van onderwijsonderzoek voor de praktijk in de klas en kom met enkele aanbevelingen die het leraren mogelijk maakt meer actief betrokken te zijn bij onderzoek. Vooraf wil ik […]
Lees verder

Aanbevolen