Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs. Suggestie? Vertel het de redactie.

woensdag 13 december 2017

HU: Hogeschool Utrecht start lectoraat Didactiek van de Vreemde Talen

Hogeschool Utrecht start lectoraat Didactiek van de Vreemde Talen
Hogeschool Utrecht (HU) start met het lectoraat Didactiek van de Vreemde Talen. Het lectoraat richt zich op versterking van het taaldidactisch onderwijs in de lerarenopleiding en in de onderwijspraktijk. Voor dit nieuwe lectoraat is prof. dr. Rick de Graaff benoemd tot lector. Het nieuwe lectoraat wordt ondergebracht bij het nieuw te vormen Kenniscentrum Leren en Innoveren van Hogeschool Utrecht en is onderdeel van het samenwerkingsverband tussen de HU en Universiteit Utrecht (UU) voor vakdidactiek voor verschillende schoolvakken.
Lees verder

Vier grote zorginstellingen implementeren geprofessionaliseerde ervaringsdeskundigheid
Windesheim, Hogeschool Utrecht, het VU-Medisch Centrum en vier regionale zorgorganisaties gaan de komende twee jaar actieonderzoek doen naar de inzet van geprofessionaliseerde ervaringsdeskundigheid in de zorg. Dit geeft medewerkers van o.a. MEE IJsseloevers, GGNet en de RIBW Groep Overijssel de gelegenheid om hun ervaringsdeskundigheid vorm te geven en professioneel te benutten. Het gaat bijvoorbeeld om zorgverleners die zelf verslaafd zijn geweest, een beperking hebben of hersteld zijn van een ontwrichtende (psychische) aandoening.
Lees verder

HU-studenten zetten zich in voor leefbaarheid De Ganskuijl in Amersfoort
Vier studenten, onder wie drie van Hogeschool Utrecht, wonen sinds kort op de Ganskuijl in het Vermeerkwartier in Amersfoort. Daar zetten ze zich acht tot tien uur per week in voor de leefbaarheid van de buurt. Dit gebeurt in het kader van de Springlevende Wijk van Academie van de Stad. In ruil voor hun inzet mogen ze van woningcorporatie de Alliantie anderhalf jaar wonen in de buurt.
Lees verder

Simpele interventie niet voldoende om smartphone van de fiets te verbannen
Een simpele, enkelvoudige interventie op de basisschool zal niet voldoende zijn om de smartphone van de fiets te verbannen. Dat is een belangrijke conclusie in het onderzoek dat het lectoraat PubLab van Hogeschool Utrecht heeft uitgevoerd, samen met creatieve partijen Ideate en Moorgen, in opdracht van de provincie Utrecht. Bij dit onderzoek was de centrale vraag: hoe kan worden voorkomen dat jonge pubers hun smartphone in het verkeer gebruiken?
Lees verder

Aanbevolen