Rechtstreeks uit de schoolbanken, het laatste nieuws over het primair en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en het speciaal onderwijs. Suggestie? Vertel het de redactie.

dinsdag 2 mei 2017

Iedere leerkracht kan een onderzoekende houding ontwikkelen

Klik hier als deze e-mail niet correct wordt weergegeven.

Nieuwsbrief 5 | 2 mei 2017

In deze nieuwsbrief
Iedere leerkracht kan een onderzoekende houding ontwikkelen | Virtual reality in het onderwijs: hoe reëel is dat? | Oratie Renate de Groot: Wij zijn niet alleen ons brein! | De staat van de schoolleider: gespreid leiderschap | Onderwijsdebat: structuur of autonomie? | Lelle conferentie: leren leren in 2020 en verder | Ervaring met pre-promotietraject voor mbo-docenten | Kort Welten-nieuws |
Iedere leerkracht kan een onderzoekende houding ontwikkelen
De onderzoekende houding is al ruim tien jaar een onderwerp van gesprek binnen lerarenopleidingen. Maar wat is dat: een ‘onderzoekende houding’, kun je iedere leraar-in-opleiding die houding bijbrengen en zo ja, hoe dan? Deze vragen beantwoordt Marie-Jeanne Meijer, promovenda bij de Open Universiteit én hoofddocent bij hogeschool Windesheim, in haar promotieonderzoek. Lees meer...
Virtual reality in het onderwijs: hoe reëel is dat?
VR-technologie is in opkomst. De prijzen dalen en de consumentenmarkt staat op doorbreken. Onderwijspioniers storten zich enthousiast op nieuwe toepassingen van Virtual Reality (VR) voor leren en onderwijzen. Wordt het onderwijs hier beter door? Wat zijn de valkuilen? Is het allemaal wel betaalbaar? Deze vragen stelt prof. dr. Wim Westera op 11 mei in Groningen tijdens het SURF-seminar Virtual reality in het onderwijs: didactisch redeneren in de praktijk. Lees meer...
Oratie Renate de Groot: Wij zijn niet alleen ons brein!
Als we willen dat onze kinderen, maar ook wijzelf, op het gebied van leren alles eruit halen wat erin zit, dan moeten we de optimale omstandigheden creëren. Tijdens het opgroeien, maar ook in volwassenheid en ouderdom. Zaken als voeding, beweging, slaap, maar ook ouders en docenten beïnvloeden ons vermogen om te leren. Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van leren, streeft met haar onderzoek naar een completer inzicht in de condities van optimaal leren. Lees meer...
De staat van de schoolleider: gespreid leiderschap
Schoolleider zijn is een vak. Sterker nog, de schoolleider heeft als sleutelfiguur grote invloed op de kwaliteit van de school. Hij oefent zijn functie uit in een dynamische omgeving waarin schijnbaar vaste waarden steeds veranderen. Wat is de staat van de schoolleider anno 2017? Lees meer...
Onderwijsdebat: structuur of autonomie?
Structuur versus autonomie is een dilemma waar veel scholen en leraren mee worstelen. Zijn kinderen die naar een school gaan met veel autonomie wel voldoende uitgerust om in de maatschappij aan de slag te kunnen? Komen kinderen die naar een school gaan waar veel sturing is wel volledig tot ontplooiing? Tijdens de conferentie Optimaal leren, op 12 mei 2017 bij de Open Universiteit in Heerlen, vindt een onderwijsdebat plaats over dit onderwerp. Lees meer...
Lelle conferentie: leren leren in 2020 en verder
Donderdag 1 juni 2017 organiseert het Erasmus+ project Let’s Learn how to Learn (LELLE) een regionale conferentie bij de Open Universiteit in Heerlen. Thema is ‘Leren leren: in 2020 en verder’. Lees meer...
Ervaring met pre-promotietraject voor mbo-docenten
17 mbo-docenten zijn begin dit jaar begonnen met het voorbereiden van een promotieonderzoek. Tot en met maart 2018 frissen ze hun onderzoeksvaardigheden op, formuleren ze een voorstel en zoeken ze een promotor aan een universiteit. Ze doen dat in een pre-promotietraject dat is ontwikkeld door expertisecentrum beroepsonderwijs, Lectoraat Beroepsonderwijs van Hogeschool Utrecht en de Open Universiteit. Lees meer...
Kort Welten-nieuws
- Gratis (Engelstalig) webinar: identiteitscontrole bij online toetsen
- Luister live mee: een onderwijsdebat en een oratie
- Debat gemist: een spetterend debat over curriculumherziening
- Uitzending gemist: radioprogramma over acties in het onderwijs
- Samenwerking met Nederlandse game studio’s
- Uitwisseling met het gerenommeerde MIT in Boston
Lees meer...

U bent op deze uitgave van Welten-instituut Onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie geabonneerd met het e-mailadres onderwijsinnederland@gmail.com.
Redactie: Welten-instituut
Website : Welten-instituut.ou.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen of een e-mailadreswijziging doorgeven? Klik hier.


Volg ons op

Aanbevolen

de digitale knipselkrant